Alle produksjonene som fikk drahjelp under produksjonsseminaret vårt i mai, lever nå sine egne turneliv rundt  i Nord-Norge.

I Nordland er Marianne Bjørnmyr og Dan Mariner på veien med verkstedet Mitt hjemsted i fremtiden.

De inviterer elevene inn i en fantastisk verden av fortellinger inspirert av visuelle uttrykk. Elevene planlegger og lager en fiktiv historie basert på innsamlede fotografier. De setter så sammen en liten bok med fotografier de har funnet, og arbeider med sammenhengen mellom faktisk historie og fantasi. Gjennom utprøving og eksperimentering vil de få en forståelse av bruken av fotografi i en serie og som historiefortelling.

Tema for verkstedet vil være «Hjemplassen vår 2016 – 2116», hvor elevene ser på deres egen hverdag og ønsker for et framtidig bosted.

Hvem er vi? / Geat mii leat? – Et prosjekt med Elina Waage Mikalsen.

Kultur i Troms har innledet et samarbeid med Riddu Riđđu Festivála, der ungkunstneren fra fjorårets festival blir med i DKS-programmet. Denne gang er det multikunstner Elina Waage Mikalsen. Nordnorsk Kunstnersenter har bidradd til utprøving og utvikling av prosjektet.

Hvem er vi? er en interaktiv videoinstallasjon som handler om det å være ung og på leting etter egen identitet.
Temaet er usikkerhet, om behovet for å bli likt og angsten for å bli avvist. Gjennom video og samtale åpnes det opp for spørsmål om hvem vi er i en verden av valgmuligheter og prestasjonspress.

Performanse og kroppen som materiale

Elisabeth Færø Lund besøker i disse dager 6.klasser i Finnmark med verkstedet «Med kroppen som materiale».
Korleis skape noko, med det ein finn rundt seg akkurat her, akkurat no. Korleis utrykke noko utan å bruke ord, utan å bruke det verbale språk.
Performanceimprovisasjoner som leder oss ut i det intuitive skapandet.

Populær produksjon fra Nordnorsk Kunstnersenter til skoler i Troms

Denne gangen er det glasskunstner Mette Paalgard fra Glasshytta i Henningsvær som tar med seg den kalde delen av glassverkstedet når hun nå reiser på skoleturné. Elevene skal lage en lyslykt og et klassebilde. Alle elevene må ta med seg et syltetøyglass som er vasket og helt fritt for lim! Med graverpenn og diamantstift skal elevene tegne (gravere) på glasset og jobbe med det vi kaller KALDGLASSTEKNIKKER. Det jobbes parallelt med klassebilde og et eget arbeid. Det er ønskelig at prosjektet linkes opp mot et tema som klassen jobber med i andre fag. Da kan tegnemotivene hentes fra dette temaet, og aktualiseres.

 

Samarbeid med Stellaris Danseteater

Tangsprell er et dansespill av Solveig Leinan-Hermo. Forestillingen ser på forholdet mellom havet som ressurs og havet som hjem til utallige organismer. I forkant av forestillinga deltar elevene på en liten workshop,ledet av Ieva Zule fra Nordnorsk Kunstnersenter. Forestillingen går akkurat nå som tilbud til 1.klasser i Finnmark.
Elevene tegner på hver sin t-skjorte. Så kler de på seg t-skjorten og går inn til forestilling, der de blir en del av scenografien, som fisk i havet.

Skulpturlandskap Nordland har 25-års jubileum i 2017 og er under «oppussing».

Nordnorsk Kunstnersenter i samarbeid med Bibliotek og kulturformidling og Dks Nordland har utviklet en pilot for formidling av av skulpturene.
Skoleåret 2016/17 gjennomfører vi workshop for elever i enkelte kommuner.

Denne måneden er det 5. til 7.klassinger i Flakstad og Moskenes som skal bli bedre kjent med sine skulpturer. Prosjektet gjennomføres av glassblåser Cathinka Mæhlum og kunstpedagog Kristin Risan ved NNKS.