Passer for
Ungdomsskole
Videregaaende
Idé
Katrine Meisfjord
Produksjon
Katrine Meisfjord
Lokaler
Klasserom
Gymsal
Aula
Dager
1
Varighet
90 minutter pr gruppe
Antall elever
40
soft-protection-20

 

Kunstnere: Katrine Meisfjord i samarbeid med Savas Boyraz Historiefortellere og performere: Hiwet Tesfaldet og Evin
Kontaktinfo: E-mail: meisfjord.katrine@gmail.com      Tlf: 91768705

SE UTDRAG AV VIDEODOKUMENTASJON av performanse:   https://youtu.be/_HVy9mmjIcw

Verket består av en videodokumentert performans som vises på vegg i 1:1 størrelse der begge performere er tilstede under visningen i fulle uniformer (1), og en samtaledel med publikum (2) der alle fire prosjektmedvirkende er deltagende.

1. Performans

I denne performansen deler to kvinner sine historier om hvordan de opplevde å kjempe for sine folks rettigheter og frihet som geriljakrigere. De forteller sine historier gjennom å vise bruken av tekstiler. I den ene kvinnens historie er det et bomullsstoff som er tilgjengelig,-hver soldat får utdelt 5 meter ubleket lerret. Den andre viser oss et 10-15 meter langt syntetisk stoff som brukes til alt fra matsanking til bandasjer. Med dette viser de oss hvor dyrebart tekstilet er, og hvordan menneskets oppfinnsomhet tøyes til det ytterste for å nyttiggjøre seg materialets potensial. Én av kvinnene er bosatt i Bergen med erfaring fra frigjøringskrigen i Eritrea (Hiwet Tesfaldet), og den andre (Evin), bosatt i Berlin, har tilsvarende erfaring i The Kurdish Movement. Savas Boyraz, er en anerkjent foto- og videokunstner, har video-dokumentert performansen.

2. Samtale med publikum

I etterkant av visning av videodokumentasjonen, der kvinnene er tilstede i fulle uniformer, arrangerer vi en erfaringsutveksling med elevene. I samtalen tar vi utgangspunkt i tekstilet som felles referansepunkt, men åpner også for erfaringsdeling rundt frihetskamp og feminisme. Det er en fordel hvis det er kulturelt mangfold i klassen.

soft-protection-17Bakgrunn for prosjektet

Performansen har opphav i en samtale mellom tre personer i Bergen i 2015. Samtalen dreide rundt bruken av tekstiler i forskjellige verdensdeler og utviklet seg til en samtale om bruken av tekstiler i geriljakrig, fordi to av personen i samtalen, Hiwet og Savas, hadde erfaringer med dette. Tekstilet er et material som står mennesket nær, bl.a. som identitetsmarkør og som et material for beskyttelse og fornøyelse. Mennesker har felles tekstile referanserammer og derfor kan dette materialet brukes til historiefortelling som gir gjenklang på tvers av generasjoner og kontinental tilhørighet.

Kvinners medvirkning i krig blir ofte underkommunisert. Forfatteren Svetlana Aleksijevitsj er  forfatteren som formidler kvinnelige soldaters historier om krig. Hun sier ” Kvinnefortellingene om krig er annerledes og om noe annet.” ” Der finnes ingen helter og utrolige seire, men mennesker som er opptatt av en umenneskelig menneskelig virksomhet.”

Verket har blitt vist på Stiftelsen 3,14 i Bergen og i NKs Årsutstilling 2016 i Fredrikstad.

soft-protection-10Visning av verket i skole

Til visning av verket i skolen foreslår vi å vise det for 30-40 elever av gangen. Slik sikrer man en ”tett på” opplevelse av videodokumentasjonen (30 min) og kvinnenes tilstedeværelse, samt en god samtale i etterkant (60 min). Vi har vist videodokumentasjon fra visning på Stiftelsen 3,14 i Bergen til flere fagpersoner her, og fikk tilbakemelding om at videoen absolutt kan brukes til visning uavhengig av performansen. I gallerier viser vi performansen live, men kan dessverre ikke gjøre det fortløpende på skoler. Visning av video må skje i et rom med tilgang til projektor og utestenging av lys. Det kan vises i klasserom eller møterom. Verket passer for elever fra 10ende til 13 ende trinn.

sequence-02-00_33_34_00-still013

Om deltakerne

Katrine Meisfjord (1966, Bergen) gikk ut fra Kunsthøgskolen i Bergen i 2009 med en bachelorgrad i tekstil og mastergrad i kunst. I genren sosial- og dialogbasert kunst tilrettelegger hun arenaer for erfaringsutveksling mellom mennesker med ståsted i ulike etniske og sosiale grupper, med mål om å foreslå nye modeller for kommunikasjon og samhandling. Deling av personlige historier og erfaringsutveksling brukes direkte i dialogmøter, og/eller i performative verk inspirert av deltagerbaserte prosjekt innen billedkunst, teater og dans. I flere verk har hun brukt klesplagg og tekstiler som utgangspunkt for samhandlingen eller dialogen.
Katrine har vist performanser, installasjoner og deltagerbaserte dialogarrangement i private hjem, offentlige uterom og i gallerier og museum; Solo utstillinger på Stiftelsen 3,14 Live, Galleri SOFT, Rogaland kunstsenter og Galleri Puls og i gruppeutstillinger; NKs årsutstilling 2016, Agalausfestivalen, KODE1 og 2, Visningsrommet USF og Grieghallen. I tillegg driver hun et flerkulturelt dialogbasert nabolagsprosjekt i to bydeler i Bergen, og er for tiden gjestekunstner hos Stiftelsen 3,14 med prosjektet Soups&Stories, i samarbeid med Gitte Sætre. Katrine mottok i 2016 Vederlagsfondets 2-årige arbeidsstipend.

Savas Boyraz er fotograf og videokunstner. Han var født i Istanbul, Tyrkia (1980), og bor og arbeider i Stockholm, Sverige. Boyraz har en mastergrad i visuell kunst fra Konstfack, Stockholm og en bachelorgrad i fotografi fra Mimar Sinan Fine Arts University, Istanbul, og har tidligere studert etnomusikologi,  oldtids filologi, film og TV. I 2013 mottok han Hasselblad Foundation award for New Nordic Photography.

Hiwet Tesfaldet, er født i Asmara, Eritrea i 1960, og bor i Bergen. Som ung student var Hiwat og hennes medstudenter politisk engasjerte og tok initiativ til å ta del i den væpnede kampen mot de Etiopiske okkupantene i landet. Hun var 17 år da hun ble geriljasoldat og fortsatte kampen til Eritrea vant frigjøringskampen i 1991. Hun spilte en viktig rolle i Eritreas nye regjering. Hun kom til Norge som flyktning i 2005.

Evin er født i Kurdistan i 1985, og bor nå i Berlin, Tyskland. Evin ble vervet som soldat i The Kurdish Movement da hun var 12 år, som en gave fra foreldrene til kampen. Hun kjempet kurdernes kamp i fjellene i syv år. Senere reiste hun til Berlin, der hun har studert internasjonalt samfunnsarbeid, og nå jobber med sin mastergrad om migrasjon og rasisme i det tyske samfunn. Hun arrangerer også workshops om kvinners rettigheter i Latin Amerika og i Midt Østen.

Your problem is identified