Sted
Flakstad, Moskenes, Vågan, Rødøy, Leirfjord, Alstahaug, Dønna
Fra
01. okt 2016
Til
01. jun 2017
Kunstnere
Cathinka Mæhlum
Trygve Luktvasslimo
Kristin Risan Kunstpedagog

Nordnorsk kunstnersenter med nytt prosjekt til elever fra 5. til 7. klasse i Nordland fylke.

Utøvere:  kunstpedagog Kristin Risan og kunstnerne Cathinka Mæhlum og Trygve Luktvasslimo
Et tilbud fra Den Kulturelle Skolesekken i Nordland

36 kunstverk 
-36 kunstnere 
 -35 kommuner-kunstnere fra 19 forskjellige land
Et kunstgalleri uten vegger og tak –  med en grunnflate på 40.000 kvadratkilometer i et fylke som er 560 km langt.

Les mer om Skulpturlandskap Nordland

Vi besøker 7 kommuner i denne runden og håper at prosjektet kan gå videre til flere kommuner

Program

Innledning/forelesning 30 minutter
Besøke skulpturen
Verksted med en kunstner

IMG_7246

Bregner egner seg veldig godt til gipsavstøping / relieff

 

Her kommer noen glimt fra den fine reisen vi har vært med på

Alstahaug: Sissel Tolaas  (Norge/Berlin), Vindenes Hus 1994

Er dette det stedet i Alstahaug som har mest vær? Hva betyr alle disse ordene? Hvilket språk? Pek ut de 8 himmelretingene.
Hvor kommer Regneværet fra? Klarvær og frost?  De deilige sommerdagene?
Bare spør oss! Vi har til og med regnet ut volum, flateinnhold og omkrets på skulpturen 🙂
I tillegg vet vi ganske mye om Sissel Tolaas og hennes interesse for lukt!

 

barn og skulptur

Elever fra Alstahaug studerer Vindenes hus, av Sissel Tolaas

Prosjektet skal

-Gi økt kunnskap om Skulpturlandskap Nordland
-Skape interesse for kunstverket i egen kommune
-Lære oss mer om kunstneren som har besøkt kommunen , funnet et sted og skapt et kunstverk for akkurat dette stedet.
Hva er ideen? Hva er det kunstneren vil undersøke eller fortelle oss? Hvordan har kunstverket påvirket stedet? Hvordan kan vi bruke vår skulptur?
-Vi vil øke forståelsen for at vi er en del av noe som kanskje er ett av verdens største utendørs kunstgalleri, at vi er en del av noe som er mye større!

IMG_7407

 

 

Leirfjord kommune: Walterico Caldas  (Brasil), Omkring 1994

En kunstner som har tegnet med jernstenger og skapt et STED på en plass der ingen skulle ane at det var så fint å glane.
Herfra ser vi både 7 søstre og Dønnamannen. Kommer det en fin båt seilende forbi så kan vi se den ferdig innrammet!
«Skulpturen forbinder jord, vann, himmel, sted og menneskelig tilstedeværelse», sier Maaretta Jaukkuri som har vært kurator og leder for hele prosjektet.
IMG_7319

Utgangspunktet for skulpturen er avstanden mellom husene i Leirfjord

 

Dønna kommune: Cildo Meireles  (Brasil),While you weight 1976 – 2009, 2009

 

While-U-Weight Vennesirkel/ kraftsirkel 1976 – 2009 har en dobbel betydning. Det impliseres et ordspill mellom å vente og å tynge, gjennom de engelske ordene med identisk ordlyd.

I tillegg til å oppleve og leke på og ved skulpturen, fikk vi høre mye om Cildo Meireles og alle de tøffe prosjektene hans. Colaflasker og pengesedler med hemmelige meldinger, skulpturer og bilder som er litt surrealistiske og snur litt opp og ned på ting.

I fjæra fant vi mange interessante objekter til vårt eksperiment med gipsavstøping.

Se skulpturen i bruk i filmene under:

 

IMG_4434

Sirkelen hviler på en stor jernkule og vipper når vi flytter oss fra side til side. Fin lekeplass for både mennesker og dyr. Elgmøkk ved skulpturen, hare og hjort i bakkene bak oss kan tyde på at her foregår ting i nattens mulm og mørke! Vi er klare for å dikte historier.

 

Moskenes kommune: Christina Iglesias (Spania), Laurbærblad, 1994

Skulpturen er ikke lett å finne. Vi tror det er typisk for denne kunstneren at hun gjemmer bort kunsten litt.
Det samme er tilfelle ved Belo Horisonte i Brasil, i den enorme kunstparken Inhotim . Vanskelig å finne, gjenkjennelig i stilen, men omgivelsene er veldig anneledes, med regnskog og orkideer i trærne.

IMG_7208

Plater med relieff som kler inngangen til Djevlegrotten på Akkarvikodden

 

Flakstad kommune, Toshikatsu Endo  (Japan), Epitaph, 1998

Epitaph er et minnested. Det er både eldgamle og vanlig gamle minner ved dette stedet:
Steinras som gikk under istiden, minner fra 2. verdenskrig og alle de små og store minnene som hver enkelt av oss måtte ha.
Vi prøvde oss med en tidslinje, som kan tegnes opp på veien som går forbi, på en dag da det høljeregner og blåser litt mindre enn den dagen vi var der.

epitaph foto jan wanggaard

Her er elevene som var så heldige å få møte med Jan Vangaard, han som faktisk har samlet stein i et år og bygget skulpturen. Foto: Jan Wanggaard

 

Vågan kommune: Dan Graham  (USA), uten tittel, 1996

I Vågan var det 1. til 4. klasse + 5. til 7. klasse som fikk besøk av Kristin Risan og Trygve Luktvasslimo.
Vi besøkte ikke skulpturen, men vise klassen bilder av Dan Grahams skulpturer, både i vågan og mange andre steder i verden.
2.klasse, som akkurat hadde lært om verdensdeler, var spesielt engasjerte!
Dan Graham er lett gjenkjennelig på stilen. Han vil vi kjenne igjen, uansett hvor i verden kunsten hans dukker opp.

20170315_111331

Her har vi brukt globusen til å finne verdensdeler der Dan Graham har kunstverk. Trygve Luktvasslimo har tegnet hele verden på tavla og elevene har malt bilder som viser hva man kanskje kan se i speilet om det er i Venezia, Brasil, Japan, Israel, Tyskland, Sverige, USA eller Lofoten

 

Verksted

Vi har prøvd ut flere aktiviteter i tilknytning til skulpturene..
GIPSAVSTØPINGER: Elevene samler objekter på stedet når vi besøker skolen. Tilbake på skolen blander de gips og lager avstøpninger av det de har funnet. En forskeroppgave.Hva egner seg og hva egner seg ikke.
DRAGER: Flere av skulpturene spiller på lag med vinden og været. Her kan man lage drager for å gjøre erfaringer med naturkreftene
MALERI: Elevene jobber med primærfarger og akrylmaling. Kunstnerne kommer fra hele verden. Hva tror vi og hva vet vi om resten av verden? I maleriet framstilte vi speilet til Dan Graham og hvordan vi tror speilbildet kan se ut.

Detektivarbeid

Noen kunstnere er lette å kjenne igjen på stilen.
Andre kan kjennes igjen på ideene og prosjektene de jobber med, mens det de lager kan være veldig forskjellig fra det ene prosjektet til det andre.
Vi har jaktet på kjennetegn og vi har funnet spor etter «våre» kunstnere mange steder i verden.

Skulpturlandskap Nordland er tverrfaglig

Geografi/historie: Verdensdeler – hva vet vi om de landene som kunstnerne våre kommer fra?
Nordland Fylke, kommunen vår, vår egen historie
Matte: flateinnhold, målestokk, tidslinjer, omkrets
Naturfag: været, havet, klimaspørsmål, kjemiske reaksjoner, lukt
Språk: sjekke informasjon om kommunen på skulpturlandskap.no

 

Gjennom å tilegne seg kunnskap og gjøre sine egne oppdagelser rundt skulpturen, stedet og kunstneren bak verket, skal elevene (og lærerne, foreldrene, besteforeldrene osv) også oppdage at de/dette  er en del av noe som er veldig mye større!

  • Skulpturen er en attraksjon og en av skattene i min kommune – gjennom at vi eier et kunstverk som er skapt spesielt for stedet, av en internasjonalt kjent kunstner.
    Kan vi finne sammenhenger mellom skulpturen og stedet? Hvorfor kan man si at skulpturen skaper stedet?
  • Skulpturen er en kommentar til stedet, vår historie, vår måte å se verden på.
    Lokalhistorie: Hva vet vi og hva lurer vi på? Har kunstneren sett noe vi tar som en selvfølge, eller noe vi ikke har tenkt på?
    Kan skulpturen vekke vår nysgjerrighet? Noe vi burde finne ut?
  • Kunstverket er en del av prosjektet Skulpturlandskap Nordland.
    Har vi sett andre skulpturer? Hvordan kan man komme seg til noen av de andre? Kan vi etablere en utveksling av informasjon mellom skoler i ulike kommuner?
    Kan vi battle litt om hvem som har den …………………………………………. Skulpturen?
  • Kunstneren som har laget skulpturen har også gjort mange andre prosjekt – på ulike steder i verden. Dette gjør oss til en del av noe verdensomspennende!
    Kan vi lage et kart som viser hva vi er en del av? Hva med de andre stedene? Likheter – ulikheter. Kan vi komme i kontakt med de andre? Kan vi planlegge en klassetur til ett av de andre stedene? (Hvordan vil vi reise? hva vil vi finne på? Hvem vil vi møte? Hvordan vil vi presentere oss selv?………)

Skulpturlandskap Nordland, Dønna kommune, Cildo Meireles, While-U-Weight Vennesirkel/ kraftsirkel 1976 – 2009 from Nordnorsk Kunstnersenter on Vimeo.

Kunstnerprofil

Trygve Luktvasslimo

Kunstner og filmskaper